ASAL USUL SEJARAH KAMPUNG TIMBUA RANAU

SEJARAH  KAMPUNG  SECARA  RINGKAS 

Masyarakat  Dusun  di sekitar  Ranau  dikatakan  telah  menetap  di  Kampung  Timbua  sekitar  abad  ke -18  lagi . Tidak  dapat  dipastikan  siapa  yang  mula - mula  membuka  perkampungan  ini . Dipercayai  bahawa  orang  Dusun  yang  menetap  di sekitar  Ranau  berhijrah  ke  kawasan  lebih pedalaman, dan lebih jauh dari kampung-kampung sekitar Ranau yang sedia ada,  untuk  mencari  petempatan  baru  dan  untuk  mencari  kawasan  pertanian  yang  lebih  subur ( penanaman  padi ) .
Nama  kampung  telah  diambil  sempena  nama  sebuah  batu  yang  terdapat  di  tengah - tengah  Sungai  Sugud  atau  lebih  dikenali  sebagai  Sungai  Timbua . Batu  itu  masih  kekal  berada  disitu  sehingga   ke  hari  ini .
Menurut  orang - orang  kampung , terdapat  dua  buah  batu  yang  terdapat  di  Sungai  Sugud  yang  diberi  nama  Batu  Timbua  dan  Batu  Tembeliwan (Tomboliwan) . Kedua - dua  batu  tersebut  dikatakan  berpenunggu  dan  sering  mencetuskan  kemalangan  di  sekitar  kawasan  tersebut . Batu  Timbua  dikatakan  dihuni  oleh  penunggu  yang  jahat , manakala  Batu  Tembeliwan  dihuni  oleh  penunggu  yang  baik . Batu - batu  ini  dikatakan  tidak  sefahaman  dan  selalu  "bergaduh" . Setiap  kali  tercetusnya  pergaduhan  antara  kedua - dua  batu  tersebut  akan  menyebabkan  banjir  di  Sungai  Sugud . Menurut  penduduk kampung , Batu  Timbua  selalu  mengganggu  orang  kampung  yang  melalui  sungai  tersebut. 
Ramai  penduduk  sering  meranduk sungai  untuk ke  seberang. Disebabkan  pada  ketika  itu, cara  paling  cepat  untuk  ke  kampung  sebelah  adalah  dengan  melalui  sungai  tersebut,  maka  ramai  warga  yang  sering melalui  sungai  untuk  menyeberang. Disebabkan  kejahatan  penunggu  Batu  Timbua, ada  diantara  orang  kampung  yang  hampir  dihanyutkan  oleh  arus  sungai  yang  tiba-tiba deras,  atau  hampir  lemas  disungai  tersebut. Menurut  cerita  penduduk, ada  juga orang  kampung yang  menemui ajal  disebabkan  melalui  sungai  tersebut . 
Terdapat  sebuah  kisah  sedih  yang diceritakan  dari  generasi ke generasi. Dikatakan  seorang  wanita  telah  menyeberangi  sungai  tersebut  bersama - sama  dengan  anak  lelakinya  yang  masih  kecil . Ketika  sedang  meranduk  sungai,  tiba-tiba  sahaja, mereka  diganggu  oleh  "sesuatu", seolah-olah  ada  suatu  daya  yang  kuat  seolah  menarik-narik  kaki mereka  didalam  sungai. Dengan  susah  payah, si ibu  berusaha untuk  menyelamatkan  diri  dan  anaknya.  Malangnya,  disebabkan  anaknya  masih  terlalu  kecil,  anaknya  lemas  daripada  peristiwa  itu. Dikatakan,  si  ibu  terlalu  terpukul  dengan kejadian  itu  lalu mengucapkan  suatu  sumpahan. (Maaf, saya  sudah  lupa  akan  kata-kata  yang dilafazkan  oleh  wanita  itu, ketika  kajian  lapangan  ini  dijalankan,  saya  mungkin  tercicir  beberapa  poin dari  kisah ini).
Akibat  daripada  peristiwa  tersebut , kisah  itu  mulai  tersebar  dari  mulut  ke mulut. Pelbagai  versi  cerita  mulai  muncul, dan begitu  juga  dengan  timbulnya  cerita-cerita  baru  yang  berlaku  disekitar  keberadaan  batu  itu. Disebabkan  hal  tersebut, orang  kampung  mulai  takut  untuk  melalui  sungai  itu . Menurut  cerita  penduduk  kampung, batu  yang  berpenunggu  baik  ( Tembeliwan ) mengambil  keputusan  untuk  meninggalkan  Sungai  Sugud  kerana  tidak  sanggup  lagi  menahan  cemuhan  daripada  penduduk  kampung . Batu  Tembeliwan  turut  terkena  tohmahan  orang  kampung  disebabkan  ulah  yang  dilakukan  oleh  Batu  Timbua . Akhirnya , Batu  Tembeliwan  mengambil  keputusan  untuk  meninggalkan  Sungai  Sugud  dan  pergi  jauh  dari  kawasan  sungai  tersebut . Batu  Tembeliwan  dikatakan telah  hanyut  jauh  dibawa  arus  sungai  hingga  ke  kawasan  yang  jauh  dari  Timbua . Kini , batu  tersebut  sudah  tidak  diketahui  lokasinya  dan  Batu  Timbua  masih  kekal  di  Sungai  Sugud  sehingga  kini .
Untuk  mengelakkan  kejadian  buruk  di  sungai  tersebut , orang  kampung  telah  melakukan  upacara  korban  untuk  penunggu  batu  tersebut  supaya  "ia" tidak  lagi  mengganggu  penduduk  kampung . Korban  tersebut  berupa  korban  binatang,  yang  dijalankan  oleh  orang  kampung  yang  dituakan, atau  yang lebih  arif  akan  permasalahan  yang  berkaitan  dengan  masalah  ghaib. Ritual  pengorbanan  haiwan  ternakan  seperti  lembu,  kambing,  ayam  atau  yang  lain-lain,  masih  terlalu  umum  pada  masa  itu  kerana,  kebanyakan  orang  Dusun  manganut  kepercayaan Animisme,  atau  Pagan. Seseorang  yang  mengetuai  upacara  ritual  animisme  dipanggil  Bobolian (Bobohizan)  ataupun  digelar  "Urang Tua". 
Urang Tua  itulah  yang  akan  mencari  jalan  penyelesaian,  dan  mengetuai  upacara  yang  akan  dijalankan.



Kajian Melalui temubual Penduduk Asal KG.Timbua
2010

Comments

  1. I always turn to Vampire any time I want to. I become a Vampire because of how people treat me, this world is a wicked world and not fair to any body. at the snack of my finger things are made happened. am now a Powerful Man and no one step on me without an apology goes free. i turn to Human being also at any time i want to. and am one of the most dreaded Man in my Town. i become a Vampire through the help of my friend who introduce me into a Vampire Kingdom by given me their email. if you want to become a Powerful Vampire kindly contact the Vampire Kingdom on their Email: Vampirelord7878@gmail.com

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

Berbezakah Etnik Kadazan dan Dusun ?

Kundasang...